Ο Αντέμ Εκίζ γράφει ιστορία με τη νέα τραγωδία: "Το διπάτ επιστρέφει στην πατρίδα". Ο Σουρμενίτης καλλιτέχνης μιλά στο e-Pontos για τη σύνθεση του Βαζελώνα.
Ο Αντέμ Εκίζ από την Τραπεζούντα τραγουδά για τον Βαζελώνα και τα υπόλοιπα μοναστήρια του Πόντου σε ένα βιντεοκλίπ γυρισμένο στην Παναγία Θεοσκέπαστολ, σε λύρα και ενορχήστρωση Özen Özgürbüz, Berat Bayraktar.
Ο Αντέμ Εκίζ (Adem Ekiz) ευρύτερα γνωστός με το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο Beşköylü Adem, είναι Τούρκος μουσικός και τραγουδιστής ποντιακής καταγωγής και έγινε γνωστός κυρίως επειδή είναι από τους λίγους καλλιτέχνες της Τουρκίας που χρησιμοποιεί σε όλη του τη μουσική διαδρομή την Ποντιακή διάλεκτο ή τα «ρωμαίικα», όπως την αποκαλούν οι κάτοικοι του σημερινού Πόντου.
«Η μουσική ενώνει. Μπορεί να ενώσει ολόκληρο τον κόσμο και μαζί μ΄ αυτόν και τις δύο πλευρές του Αιγαίου αλλά και όλους τους λαούς της Μαύρης Θάλασσας» είχε δηλώσει πριν μερικά χρόνια σε συνέντευξη του στο «Βήμα».
του Χρήστου Κωνσταντινίδη
Το μοναστήρι της Παναγίας Σουμελάς στην Τραπεζούντα αποτελεί σύμβολο του ποντιακού ελληνισμού. Δεν είναι τυχαίο που πολλά παραδοσιακά, τραγούδια στη ρωμαίικη διάλεκτο απευθύνονται στη χάρη της. Στην περιοχή της Ματσούκας όμως υπάρχουν άλλα δύο σταυροπηγιακά μοναστήρια, τα οποία η μούσα αμέλησε να δώσει έμπνευση για τη σύνθεση κάποιου σκοπού. Αυτό το κενό αναπληρώνει το νέο τραγούδι του Αντέμ Εκίζ που κυκλοφόρησε τις τελευταίες ημέρες.
Ο τραγωδιάνος από το χωριό Καλλίστη (Konuklu) της περιοχής Μπέσκιοϊ (Beşköy) των Σουρμένων (Sürmene) της επαρχίας Τραπεζούντας, συγκινεί με το τραγούδι για τον Άγιο Ιωάννη τον Βαζελώνα, το οποίο 50 ταξιδευτές από την Ελλάδα είχαν την τιμή και την ευκαιρία να το ακούσουν, πριν κυκλοφορήσει, στις 12 Ιανουαρίου, όταν αναβίωσαν τα μωμοέρια στο Ουζούνγκιολ, στο σαλέ Ινάν Καρντεσλέρ.
«Την ιδέα για την τραγωδία συνέλαβα ένα χρόνο πριν. Οι στίχοι εξηγούν επακριβώς την ιστορία. Ανεβαίνοντας προς την Παναγια Σουμελά, περάσαμε με φίλους από τον Βαζελώνα. Μπροστά στη θέα των ερειπίων και των γκρεμισμένων ντουβαριών δεν ξέρω τι έπαθα. Συγκινήθηκα. Με στενοχώρησε αυτό που είδα», σχολιάζει στο e-Pontos.gr ο Μπέσκιογλης και προσθέτει:
«Τα περισσότερα τραγούδια μας απευθύνονται στη Σουμελά. Με αξίωσε ο θεός και έγραψα πρώτος για τον Βαζελώνα».
Ένα στοιχείο που αξίζει να σημειωθεί και κάνει το τραγούδι ξεχωριστό είναι το γεγονός, ότι το τραγούδι είναι σε ρυθμό διπάτ. Είναι η πρώτη φορά μάλιστα από την ανταλλαγή πληθυσμών που κυκλοφορεί τραγούδι σε 9/8. Συνεπώς ο Αντέμ γράφει ιστορία...
«Στην Τραπεζούντα και γενικά στον Πόντο το διπάτ είναι άγνωστο. Με τα ακούσματα που είχα από την Ελλάδα, το μετέφερα ξανά πίσω στην πατρίδα. Έκανα την αρχή προκειμένου να το μάθει ξανά ο κόσμος εδώ. Η μελωδία ήθελα να είναι κάτι ανάμεσα σε μοιρολόι και επιτραπέζιο και να χορεύεται, όπως της Τρίχας το γεφύρι», επισημαίνει ο Αντέμ.
Τα γυρίσματα για το βίντεοκλιπ που κυκλοφόρησε έγιναν στο μοναστήρι της Παναγίας Θεοσκεπάστου Τραπεζούντας (Κιζλάρ Μαναστιρί), χρησιμοποιούνται όμως και πλάνα από τον Βαζελώνα.
Είναι δε η πρώτη φορά που βλέπουμε το εσωτερικό της μονής μετά τις εργασίες αναπαλαίωσης που έγιναν. Είναι περιττό να σημειωθεί, ότι το βιντεοκλίπ αποτελεί πολύ καλή τουριστική ατραξιόν. Ο Σουρμενίτης καλλιτέχνης έχει κατά νου να δημιουργήσει παρόμοιες δουλειές, οι οποίες θα προβάλλουν τα αξιοθέατα της πρωτεύουσας των Κομνηνών.
Στο τέλος της συνέντευξης, ο Τραπεζούντιος αδελφός μας, μάς έδωσε μία γεύση για τα μελλοντικά του σχέδια. «Ετοιμάζουμε με τον Φίλιππο Κεσαπίδη μία καινούρια δισκογραφική δουλειά, από την οποία θα προκύψουν και βιντεοκλίπ. Σε αυτά θα κάνουμε ένα πολιτισμικό πάντρεμα, αφού τα γυρίσματα θα γίνουν σε Τραπεζούντα και Θεσσαλονίκη», κατέληξε μιλώντας στο e-Pontos.gr ο Αντέμ Εκίζ.
Δείτε το βιντεοκλίπ «Ο Βαζελώνας και τα μοναστήρια»
Πηγή: e-pontos.gr
[post_ads]
Ο Αντέμ Εκίζ (Adem Ekiz) ευρύτερα γνωστός με το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο Beşköylü Adem, είναι Τούρκος μουσικός και τραγουδιστής ποντιακής καταγωγής και έγινε γνωστός κυρίως επειδή είναι από τους λίγους καλλιτέχνες της Τουρκίας που χρησιμοποιεί σε όλη του τη μουσική διαδρομή την Ποντιακή διάλεκτο ή τα «ρωμαίικα», όπως την αποκαλούν οι κάτοικοι του σημερινού Πόντου.
«Η μουσική ενώνει. Μπορεί να ενώσει ολόκληρο τον κόσμο και μαζί μ΄ αυτόν και τις δύο πλευρές του Αιγαίου αλλά και όλους τους λαούς της Μαύρης Θάλασσας» είχε δηλώσει πριν μερικά χρόνια σε συνέντευξη του στο «Βήμα».
Ο Αντέμ γράφει ιστορία με τη νέα τραγωδία: «Το διπάτ επιστρέφει στην πατρίδα»
του Χρήστου Κωνσταντινίδη
Το μοναστήρι της Παναγίας Σουμελάς στην Τραπεζούντα αποτελεί σύμβολο του ποντιακού ελληνισμού. Δεν είναι τυχαίο που πολλά παραδοσιακά, τραγούδια στη ρωμαίικη διάλεκτο απευθύνονται στη χάρη της. Στην περιοχή της Ματσούκας όμως υπάρχουν άλλα δύο σταυροπηγιακά μοναστήρια, τα οποία η μούσα αμέλησε να δώσει έμπνευση για τη σύνθεση κάποιου σκοπού. Αυτό το κενό αναπληρώνει το νέο τραγούδι του Αντέμ Εκίζ που κυκλοφόρησε τις τελευταίες ημέρες.
Ο τραγωδιάνος από το χωριό Καλλίστη (Konuklu) της περιοχής Μπέσκιοϊ (Beşköy) των Σουρμένων (Sürmene) της επαρχίας Τραπεζούντας, συγκινεί με το τραγούδι για τον Άγιο Ιωάννη τον Βαζελώνα, το οποίο 50 ταξιδευτές από την Ελλάδα είχαν την τιμή και την ευκαιρία να το ακούσουν, πριν κυκλοφορήσει, στις 12 Ιανουαρίου, όταν αναβίωσαν τα μωμοέρια στο Ουζούνγκιολ, στο σαλέ Ινάν Καρντεσλέρ.
«Την ιδέα για την τραγωδία συνέλαβα ένα χρόνο πριν. Οι στίχοι εξηγούν επακριβώς την ιστορία. Ανεβαίνοντας προς την Παναγια Σουμελά, περάσαμε με φίλους από τον Βαζελώνα. Μπροστά στη θέα των ερειπίων και των γκρεμισμένων ντουβαριών δεν ξέρω τι έπαθα. Συγκινήθηκα. Με στενοχώρησε αυτό που είδα», σχολιάζει στο e-Pontos.gr ο Μπέσκιογλης και προσθέτει:
«Τα περισσότερα τραγούδια μας απευθύνονται στη Σουμελά. Με αξίωσε ο θεός και έγραψα πρώτος για τον Βαζελώνα».
Ένα στοιχείο που αξίζει να σημειωθεί και κάνει το τραγούδι ξεχωριστό είναι το γεγονός, ότι το τραγούδι είναι σε ρυθμό διπάτ. Είναι η πρώτη φορά μάλιστα από την ανταλλαγή πληθυσμών που κυκλοφορεί τραγούδι σε 9/8. Συνεπώς ο Αντέμ γράφει ιστορία...
«Στην Τραπεζούντα και γενικά στον Πόντο το διπάτ είναι άγνωστο. Με τα ακούσματα που είχα από την Ελλάδα, το μετέφερα ξανά πίσω στην πατρίδα. Έκανα την αρχή προκειμένου να το μάθει ξανά ο κόσμος εδώ. Η μελωδία ήθελα να είναι κάτι ανάμεσα σε μοιρολόι και επιτραπέζιο και να χορεύεται, όπως της Τρίχας το γεφύρι», επισημαίνει ο Αντέμ.
Τα γυρίσματα για το βίντεοκλιπ που κυκλοφόρησε έγιναν στο μοναστήρι της Παναγίας Θεοσκεπάστου Τραπεζούντας (Κιζλάρ Μαναστιρί), χρησιμοποιούνται όμως και πλάνα από τον Βαζελώνα.
Είναι δε η πρώτη φορά που βλέπουμε το εσωτερικό της μονής μετά τις εργασίες αναπαλαίωσης που έγιναν. Είναι περιττό να σημειωθεί, ότι το βιντεοκλίπ αποτελεί πολύ καλή τουριστική ατραξιόν. Ο Σουρμενίτης καλλιτέχνης έχει κατά νου να δημιουργήσει παρόμοιες δουλειές, οι οποίες θα προβάλλουν τα αξιοθέατα της πρωτεύουσας των Κομνηνών.
Στο τέλος της συνέντευξης, ο Τραπεζούντιος αδελφός μας, μάς έδωσε μία γεύση για τα μελλοντικά του σχέδια. «Ετοιμάζουμε με τον Φίλιππο Κεσαπίδη μία καινούρια δισκογραφική δουλειά, από την οποία θα προκύψουν και βιντεοκλίπ. Σε αυτά θα κάνουμε ένα πολιτισμικό πάντρεμα, αφού τα γυρίσματα θα γίνουν σε Τραπεζούντα και Θεσσαλονίκη», κατέληξε μιλώντας στο e-Pontos.gr ο Αντέμ Εκίζ.
Δείτε το βιντεοκλίπ «Ο Βαζελώνας και τα μοναστήρια»
[post_ads]
ΣΧΟΛΙΑ
Μπορείτε να σχολιάσετε μέσω Facebook ή Blogger (Google) επιλέγοντας την αντίστοιχη καρτέλα από πάνω