Την ταινία "Ο Καταδικασμένος" του Ακίρα Κουροσάβα θα προβάλλει η Κινηματογραφική Λέσχη Αλεξανδρούπολης στις 21 και 22 Οκτωβρίου.
Τη Δευτέρα 21 και την Τρίτη 22 Οκτωβρίου 2019 η Κινηματογραφική Λέσχη Αλεξανδρούπολης θα προβάλει την ταινία του Ακίρα Κουροσάβα «Ο Καταδικασμένος».
Πρόκειται για την καλύτερη ταινία του λυρικού, ανθρώπινου Κουροσάβα, ο οποίος παραδίδει μαθήματα σινεμά και φιλοσοφίας. Υπόδειγμα σκηνοθετικής γεωμετρίας και δραματουργικής ακρίβειας, αποτελεί σπουδή σπάνιας ευαισθησίας και κομψότητας πάνω στο πέρασμα του χρόνου, στους υπαρξιακούς μας εφιάλτες και στη σχέση των εν οίκω πράξεων με την εν δήμω εικόνα μας.
Οι προβολές της Κ.Λ.Α. γίνονται κάθε Δευτέρα και Τρίτη στο Δημοτικό Θέατρο Αλεξανδρούπολης με ώρα έναρξης, τη Δευτέρα στις 20:15 και την Τρίτη στις 21:30. Εισιτήριο 5 ευρώ γενική είσοδος, 4 ευρώ για τα μέλη της ΚΛΑ και 3 ευρώ για φοιτητές, μαθητές, άνεργους, πολύτεκνους.
Ο Καταδικασμένος (Ikiru)
Ιαπωνία, 1952
Σκηνοθεσία: Ακίρα Κουροσάβα
Σενάριο: Ακίρα Κουροσάβα, Σινόμπου Χασιμότο, Χίντεο Ογκούνι
Μουσική: Φούμιο Χαγιασάκα
Πρωταγωνιστούν: Τακάσι Σιμούρα, Σινίτσι Χιμόρι, Χαρούο Τανάκα, Μινόρου Τσιάκι, Μίκι Ονταγκίρι, Νόμπουο Κανέκο.
Διάρκεια: 143 λεπτά
Ο Κάντζι Γουατανάμπε (Σιμούρα) είναι ένας μοναχικός μεσήλικας που δουλεύει αδιάκοπα στο ίδιο βαρετό γραφειοκρατικό πόστο εδώ και περίπου τριάντα χρόνια. Η καθημερινότητά του μοιράζεται μεταξύ γραφείου και σπιτιού, εκεί όπου ζει με τον γιο και τη νύφη του, οι οποίοι όμως μοιάζουν να ενδιαφέρονται περισσότερο για την περιουσία του και τη δική τους οικονομική αποκατάσταση, παρά για τη φροντίδα του ίδιου του Γουατανάμπε.
Όταν ξαφνικά μια μέρα λείψει από τη δουλειά, οι συνάδελφοί του θα θορυβηθούν δεδομένου πως όλα αυτά τα χρόνια η θέση στο γραφείο του δεν έμεινε ποτέ άδεια. Οι μέρες θα περάσουν και ο Γουατανάμπε θα παραμείνει εξαφανισμένος από το πόστο του, σε μια απόπειρα να συμβιβαστεί με την ιδέα του επικείμενου θανάτου του από τερματικό καρκίνο του στομάχου. Τις επόμενες μέρες θα αναζητήσει το νόημα της εναπομείνασας ζωής του στις εφήμερες διασκεδάσεις και την παρέα με μια νεαρή, πρώην συνάδελφό του, όμως τελικά ο δρόμος θα τον οδηγήσει και πάλι πίσω στο μονότονο γραφείο του, με τη μόνη διαφορά πως πλέον ο Γουατανάμπε ξέρει ακριβώς τι πρέπει να κάνει προκειμένου να δώσει, την ύστατη ώρα, νόημα στην ύπαρξή του.
Η ταινία ξεκινά με την εικόνα μιας ακτινογραφίας στομάχου και έναν αφηγητή που παρουσιάζει τα ανησυχητικά της ευρήματα, μόνο για να περάσει λίγο μετά στον χαρακτήρα του Γουατανάμπε, ο οποίος βρίσκεται χωμένος μέσα σε στοίβες από χαρτιά και παμπάλαιους φακέλους, σκυμμένος πάνω από το μικρό του γραφείο, να εκτελεί την ίδια επαναλαμβανόμενη κίνηση σφραγίσματος δημοσίων εγγράφων ξανά και ξανά.
Ο Κουροσάβα έχει ήδη παρουσιάσει επαρκώς μέσα στα πρώτα λεπτά τον ήρωά του, που αποδεικνύεται κυριολεκτικά και μεταφορικά «νεκρός», φέρνοντας τον θεατή στη θέση τού παντογνώστη που γνωρίζει ήδη τι επιφυλάσσει το κοντινό μέλλον για τον χαρακτήρα (εκείνος βρίσκεται ακόμη σε πλήρη άγνοια για την κατάστασή του), γεγονός που ταυτόχρονα ενισχύει τη δραματικότητα, αλλά και τη δυναμική της παρουσίας του. Διόλου τυχαία, η γοητεία και η διαχρονική αξία τού «Καταδικασμένου» βρίσκεται στις λεπτές ισορροπίες (και τελικά την αλληλεξάρτηση) ιδεών όπως η θνητότητα και η πνευματικότητα, το επαγγελματικό και προσωπικό καθήκον, η ζωή και ο θάνατος, ιδεολογίες δηλαδή κολοσσιαίας σημασίας για την ιαπωνική παράδοση και κουλτούρα.
Για κάποιους το «Ikiru» αποτελεί μια καθαρά πολιτική ταινία. Με το φιλμ να κυκλοφορεί λίγα χρόνια μετά τη ρίψη των ατομικών βομβών στη Χιροσίμα και το Ναγκασάκι, το 1945, και με την Ιαπωνία να βρίσκεται από τις αρχές της δεκαετίας του '50 σε πρόγραμμα πλήρους δυτικής αναμόρφωσης, με την Αμερική να αναλαμβάνει τη διοικητική και κοινωνικο-οικονομική αναδιοργάνωση της χώρας, το μοναχικό ταξίδι του Γουατανάμπε προς την ατομική του «ολοκλήρωση» και η συνακόλουθη ρήξη των παραδοσιακών συλλογικών δεσμών (του) με την οικογένεια και το επαγγελματικό περιβάλλον σηματοδοτούν μια πράξη υπέρτατης επανάστασης. Σεναριακά η πράξη αυτή ενισχύεται ακόμη περισσότερο από τη συναναστροφή του ήρωα με χαρακτήρες όπως ο μυθιστοριογράφος που τον συστήνει στη ξέφρενη ζωή της νύχτας και η –υπερβολικά– νέα πρώην συνάδελφος που γίνεται αφορμή για κουτσομπολιό, άνθρωποι και φήμες δηλαδή που βρίσκονται έξω από τον αυστηρά οριοθετημένο κοινωνικό κύκλο ενός Ιάπωνα πολίτη, αλλά που εδώ χρησιμοποιούνται ευφυώς ως διαφορετικές στάσεις στη διαδρομή τού ήρωα προς την αναζήτηση του νοήματος της δικής του ζωής, μια επαναστατική πράξη το δίχως άλλο.
[post_ads]
Πρόκειται για την καλύτερη ταινία του λυρικού, ανθρώπινου Κουροσάβα, ο οποίος παραδίδει μαθήματα σινεμά και φιλοσοφίας. Υπόδειγμα σκηνοθετικής γεωμετρίας και δραματουργικής ακρίβειας, αποτελεί σπουδή σπάνιας ευαισθησίας και κομψότητας πάνω στο πέρασμα του χρόνου, στους υπαρξιακούς μας εφιάλτες και στη σχέση των εν οίκω πράξεων με την εν δήμω εικόνα μας.
Οι προβολές της Κ.Λ.Α. γίνονται κάθε Δευτέρα και Τρίτη στο Δημοτικό Θέατρο Αλεξανδρούπολης με ώρα έναρξης, τη Δευτέρα στις 20:15 και την Τρίτη στις 21:30. Εισιτήριο 5 ευρώ γενική είσοδος, 4 ευρώ για τα μέλη της ΚΛΑ και 3 ευρώ για φοιτητές, μαθητές, άνεργους, πολύτεκνους.
Ο Καταδικασμένος (Ikiru)
Ιαπωνία, 1952
Σκηνοθεσία: Ακίρα Κουροσάβα
Σενάριο: Ακίρα Κουροσάβα, Σινόμπου Χασιμότο, Χίντεο Ογκούνι
Μουσική: Φούμιο Χαγιασάκα
Πρωταγωνιστούν: Τακάσι Σιμούρα, Σινίτσι Χιμόρι, Χαρούο Τανάκα, Μινόρου Τσιάκι, Μίκι Ονταγκίρι, Νόμπουο Κανέκο.
Διάρκεια: 143 λεπτά
Ο Κάντζι Γουατανάμπε (Σιμούρα) είναι ένας μοναχικός μεσήλικας που δουλεύει αδιάκοπα στο ίδιο βαρετό γραφειοκρατικό πόστο εδώ και περίπου τριάντα χρόνια. Η καθημερινότητά του μοιράζεται μεταξύ γραφείου και σπιτιού, εκεί όπου ζει με τον γιο και τη νύφη του, οι οποίοι όμως μοιάζουν να ενδιαφέρονται περισσότερο για την περιουσία του και τη δική τους οικονομική αποκατάσταση, παρά για τη φροντίδα του ίδιου του Γουατανάμπε.
Όταν ξαφνικά μια μέρα λείψει από τη δουλειά, οι συνάδελφοί του θα θορυβηθούν δεδομένου πως όλα αυτά τα χρόνια η θέση στο γραφείο του δεν έμεινε ποτέ άδεια. Οι μέρες θα περάσουν και ο Γουατανάμπε θα παραμείνει εξαφανισμένος από το πόστο του, σε μια απόπειρα να συμβιβαστεί με την ιδέα του επικείμενου θανάτου του από τερματικό καρκίνο του στομάχου. Τις επόμενες μέρες θα αναζητήσει το νόημα της εναπομείνασας ζωής του στις εφήμερες διασκεδάσεις και την παρέα με μια νεαρή, πρώην συνάδελφό του, όμως τελικά ο δρόμος θα τον οδηγήσει και πάλι πίσω στο μονότονο γραφείο του, με τη μόνη διαφορά πως πλέον ο Γουατανάμπε ξέρει ακριβώς τι πρέπει να κάνει προκειμένου να δώσει, την ύστατη ώρα, νόημα στην ύπαρξή του.
Η ταινία ξεκινά με την εικόνα μιας ακτινογραφίας στομάχου και έναν αφηγητή που παρουσιάζει τα ανησυχητικά της ευρήματα, μόνο για να περάσει λίγο μετά στον χαρακτήρα του Γουατανάμπε, ο οποίος βρίσκεται χωμένος μέσα σε στοίβες από χαρτιά και παμπάλαιους φακέλους, σκυμμένος πάνω από το μικρό του γραφείο, να εκτελεί την ίδια επαναλαμβανόμενη κίνηση σφραγίσματος δημοσίων εγγράφων ξανά και ξανά.
Ο Κουροσάβα έχει ήδη παρουσιάσει επαρκώς μέσα στα πρώτα λεπτά τον ήρωά του, που αποδεικνύεται κυριολεκτικά και μεταφορικά «νεκρός», φέρνοντας τον θεατή στη θέση τού παντογνώστη που γνωρίζει ήδη τι επιφυλάσσει το κοντινό μέλλον για τον χαρακτήρα (εκείνος βρίσκεται ακόμη σε πλήρη άγνοια για την κατάστασή του), γεγονός που ταυτόχρονα ενισχύει τη δραματικότητα, αλλά και τη δυναμική της παρουσίας του. Διόλου τυχαία, η γοητεία και η διαχρονική αξία τού «Καταδικασμένου» βρίσκεται στις λεπτές ισορροπίες (και τελικά την αλληλεξάρτηση) ιδεών όπως η θνητότητα και η πνευματικότητα, το επαγγελματικό και προσωπικό καθήκον, η ζωή και ο θάνατος, ιδεολογίες δηλαδή κολοσσιαίας σημασίας για την ιαπωνική παράδοση και κουλτούρα.
Για κάποιους το «Ikiru» αποτελεί μια καθαρά πολιτική ταινία. Με το φιλμ να κυκλοφορεί λίγα χρόνια μετά τη ρίψη των ατομικών βομβών στη Χιροσίμα και το Ναγκασάκι, το 1945, και με την Ιαπωνία να βρίσκεται από τις αρχές της δεκαετίας του '50 σε πρόγραμμα πλήρους δυτικής αναμόρφωσης, με την Αμερική να αναλαμβάνει τη διοικητική και κοινωνικο-οικονομική αναδιοργάνωση της χώρας, το μοναχικό ταξίδι του Γουατανάμπε προς την ατομική του «ολοκλήρωση» και η συνακόλουθη ρήξη των παραδοσιακών συλλογικών δεσμών (του) με την οικογένεια και το επαγγελματικό περιβάλλον σηματοδοτούν μια πράξη υπέρτατης επανάστασης. Σεναριακά η πράξη αυτή ενισχύεται ακόμη περισσότερο από τη συναναστροφή του ήρωα με χαρακτήρες όπως ο μυθιστοριογράφος που τον συστήνει στη ξέφρενη ζωή της νύχτας και η –υπερβολικά– νέα πρώην συνάδελφος που γίνεται αφορμή για κουτσομπολιό, άνθρωποι και φήμες δηλαδή που βρίσκονται έξω από τον αυστηρά οριοθετημένο κοινωνικό κύκλο ενός Ιάπωνα πολίτη, αλλά που εδώ χρησιμοποιούνται ευφυώς ως διαφορετικές στάσεις στη διαδρομή τού ήρωα προς την αναζήτηση του νοήματος της δικής του ζωής, μια επαναστατική πράξη το δίχως άλλο.
[post_ads]
ΣΧΟΛΙΑ
Μπορείτε να σχολιάσετε μέσω Facebook ή Blogger (Google) επιλέγοντας την αντίστοιχη καρτέλα από πάνω